Uitleg Track IR

Hier kan over Euro Truck Simulator 2 gepraat worden.
Plaats reactie
PolareX
Lid
Lid

Uitleg Track IR

Bericht door PolareX »

Hallo allemaal,

Ik merk op dit forum en ook andere forums dat er nog een hoop mensen zijn die zich afvragen wat TrackIR is. Veelal wordt er verwezen naar de homesite van Natural point, de makers van de Track Ir. Toch zal ik hier in het kort het een en ander uitleggen.

TrackIR bestaat uit twee delen hardware en een deel software. De hardware bestaat uit een ontvanger die je op je monitor plaats en de zender bestaat uit twee verschillende beugels (kom ik later op terug), die infrarood stralen uitzend naar de ontvanger. De Software is nodig om de drivers te installeren opdat windows de hardware kent en ondersteuning te geven aan een database vol met games.
Wat doet TrackIR nu precies? Dat is lastig uit te leggen. Het zien ervan, en nog beter het gebruiken ervan , is overtuigender dan platte tekst. Toch zal ik een poging doen.

Stel voor dat je in ETS 2 in je truck cabine zit. Je kijk veld is recht vooruit. Je ziet voor een gedeelte je stuur, de vooruit en de linker buitenspiegels. De rechter buiten spiegels vallen buiten je gezichtsveld. Zonder track IR zul je bepaalde toetscombinaties moeten gebruiken om de rechter buiten spiegels te kunnen zien. De gezichtsveld draait daarmee naar rechts. Echter is deze beweging statisch. Of, je kijkt recht vooruit, of naar rechts. Het is mogelijk om een controller te gebruiken in het spel. Je kunt dan je gezichtsveld bepalen met het bewegen van een knuppeltje. Dan merk je gelijk een voordeel: je kunt kijken over de gehele zone van het recht uitkijken en het naar rechts kijken. Track IR vervangt het knuppeltje of de toetsencombinatie.

Zoals eerder aangegeven bestaat Track IR uit een ontvanger en een zender. De Ontvanger zet je op je monitor en sluit je aan via USB. De zender kan bestaat uit twee aparte delen: De Trackclip of de Trackclip Pro. De trackclip is een beugel met drie reflectoren die je op een petje kunt plaatsen. Deze trackclip werkt zonder draad. De Trackclip Pro kunt je bevestigen aan de zijbeugel van een koptelefoon, of zoals ik het overdag doe met een diadeem oftewel, een haarband...(ik speel alleen in de avond met koptelefoon). Het ziet er misschien vreemd uit maar het werkt wel. De trackclip Pro is wel verbonden met een draad en moet tevens via USB worden aangesloten.

Wederom de cabine van de truck. Nu heb ik de trackclip op mijn hoofd. Als ik nu mijn hoofd naar rechts draai beweegt het beeld mee naar rechts en krijg ik op gegeven moment aan de rechterkant van mijn scherm de rechter buiten spiegels te zien. Ik hoef dus geen toetsencombinatie of knuppeltje meer te gebruiken. Via de beweging van mijn hoofd kan ik nu bepalen wat ik in mijn beeld zie.

Wederom in de cabine zonder trackIR. Ik rijdt recht vooruit richting een haakse bocht naar rechts. Zodra ik instuur naar rechts blijft mijn beeld rechtuit kijken. Ik kijk dus niet mee de bocht in, zoals je wel doet als je in een personenauto rijdt. Tenzij je je toetsencombinatie gebruikt of je knuppeltje naar recht beweegt zie je wat er rechts van je bevindt. Misschien staat er wel een auto stil. Dezelfde situatie met Track IR maakt het makkelijker omdat je alleen je hoofd naar rechts hoeft te bewegen en je je daardoor niet hoeft te concentreren op het bedienen van knoppen en of knuppeltjes.

Deze link naar You Tube laat goed zien hoe TrackIR werkt. http://www.youtube.com/watch?v=_AO0F5sLdVM

Voordelen:
- Je hoofd bewegen is uiteindelijk makkelijker dan het bedienen van knoppen en of een knuppeltje.
- De bewegingen zijn vrij en heel gedoseerd
- Het gevoel van realisme neemt toe.

Nadelen:
- De kamer moet redelijk donker zijn. In die zin: er mag geen (in)direct hard licht op de ontvanger vallen. Met indirect bedoel ik: de zon schijnt niet rechtstreeks in mijn PC kamer maar de witte kozijnen reflecteren zoveel licht dat dit toch wordt opgevangen. Zodra de ontvanger dit licht opvangt gaat het beeld heel raar doen omdat er teveel input is.
- De prijs. voor mezelf kan ik zeggen: het is een pittige aanschaf maar uiteindelijk kan ik niet meer zonder.
- Tijd van gewenning: Het duurt even voordat je de software begrijpt en je gewend bent aan de trackIR. De software bevat veel info en instellings mogelijkheden. Eenmaal bekend hiermee is het koekie appeltje eitje

Hopelijk heb ik op deze manier een beetje duidelijk gemaakt waar mensen het over hebben als ze praten over trackIR.

Met de vlam in de pijp,

Boby
I7-4970K @ 4,6 // Asus Maximus Hero VII // 2x8GB Corsair Plat. 2400 // Asus GTX 780 // Thrustmaster T500 //Thrustmaster TH8RS H Shifter// DSD sequential shifter// TrackIR 4.0 // Windows 7 64 bit
glenn2211
Lid
Lid

Re: Uitleg Track IR

Bericht door glenn2211 »

Klinkt allemaal leuk, lijkt me ook best tof, maar .. dan komt de vraag, wat je zelf al duidelijk maakt. Het is prijzig .. wat kost het dan ?
jarnelieftink13
Lid
Lid

Bericht door jarnelieftink13 »

wou ik ook vragen hoe duur is het ongeveer
ether piraten aan de macht
FJBungy
Lid
Lid

Bericht door FJBungy »

Als je gewoon link uit de tekst op Youtube pakt of op google zoekt naar TrackIR, kom je achter dat TrackIR 5 $169.95 kost.

En TrackIR 4 kost $119.95!
AIM1977
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door AIM1977 »

En nu nog in euro's
Eens een DAF, altijd een DAF https://www.facebook.com/pages/Alex-zn-Truckfotografie/1469495776700036
FJBungy
Lid
Lid

Bericht door FJBungy »

AIM1977 schreef:En nu nog in euro's
www.google.nl typ van dollar naar euro.

En kom je van zelf wel achter hoeveel euro het is..
Noodleguitar
Lid
Lid

Bericht door Noodleguitar »

Bedankt voor de uitleg. Ik had wel eerder van TrackIR gehoord, maar ik wist niet dat er ook een zender bij nodig was. Ik dacht dat de ontvanger de bewegingen van je hoofd detecteerde, maar dat is natuurlijk behoorlijk geavanceerde image processing (of machine vision) waar edge detection e.d. bij komt kijken. Ook zou deze methode niet echt bestand zijn tegen bewegende objecten in de achtergrond.

Verder een beetje vreemd dat inkomend licht invloed heeft op de werking, aangezien het infrarood licht is. Een afstandsbediening zendt geloof ik ook infrarood licht uit en dan is lichtinval geen probleem. Bij een afstandsbediening wordt dan weer geen rekening gehouden met de invalshoek en de afstand tot de ontvanger.

Ik heb ook eens van iemand gehoord dat er ook gratis TrackIR software bestaat dat zou moeten werken met je webcam. Ik weet alleen niet hoe een webcam dan hoofdbewegingen kan ontvangen zonder zender.
Trucking career: Hard Truck 2 --- Hard Truck: 18 Wheels of Steel --- 18 WoS: Across America --- 18 WoS: American Long Haul --- Euro Truck Simulator --- Euro Truck Simulator 2
Xboxjah
Lid
Lid

Bericht door Xboxjah »

@Noodleguitar: Mijn vriend heeft dat programma, hij detecteert gewoon je hoofd, en laat dan het scherm bewegen, maar kan soms kleine fouten geven dat ie ineens naar boven kijkt door bepaalde bewegingen of omdat hij je gezicht even niet herkent.
Mvg,

Xboxjah
jarnelieftink13
Lid
Lid

Bericht door jarnelieftink13 »

oow das wel heel duur gaat me iets te ver voor zon programmma
ether piraten aan de macht
PolareX
Lid
Lid

Bericht door PolareX »

Ik heb de trackIR een paar jaar geleden aangeschaft voor Flight Simulator 2004. Vooral in een cockpit van een PMDG 747-400 is trackIR heel handig.
Destijds bij de Luchtvaart Hobby shop bij Schiphol nog een TrackIR 4.0 zien liggen, terwijl de 5.0 net uit was. De 4.0 toen met korting kunnen kopen.
Als je af en toe een simulator speelt die TrackIR ondersteund, dan is de aanschaf het wellicht niet waard. Net zo min als een duur stuur aanschaffen terwijl je maar twee keer per maand speelt.
Maar ja, ik kan niet in iemand portemonnee kijken.
I7-4970K @ 4,6 // Asus Maximus Hero VII // 2x8GB Corsair Plat. 2400 // Asus GTX 780 // Thrustmaster T500 //Thrustmaster TH8RS H Shifter// DSD sequential shifter// TrackIR 4.0 // Windows 7 64 bit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”