Wil niet wijs doen maar er staat te veel geschreven waar niks van klopt.
Ben zelf 2de monteur leer voor 1ste monteur bij scania nee niet in de fabriek gewoon onderhoud/reparatie
1 Retarder remt op remblokken dat is nieuw voor mij ook nog niet gezien.
Retarder is de stik Rechts naast het stuur bij ets 2 staat daar een n op voor Neutraal (versnellingkeuze ) maar daar ga ik maar niet veder op in. Deze hendel kan in het echt -+ 9 stapjes omlaag maken dus naar beneden toe eerste standje de retarder remt iets hoeveder de hendel naar beneden hoe harder de motor afgeremt wordt bij de laatste twee stappen gaat in het echt de motorrem ook dicht en gaat de motor hoog in toeren.
Hier een afbeelding van een V8 motor met een automatichschakelende versnellingsbak en retarder. Helemaal Rechts zit de retarder aan de versnellingsbak vast.
Hier een afbeelding van de retarder zelf is een ander type dan afbeelding hierboven maar ook van scania.
Hier een afbeelding van een versnellingsbak/retarder rode deel is de retarder zelf.
Retarder is niks anders dan een vloeistof koppeling die tegen werkt in de aandrijflijn 100% met vloeistof zelfde idee kan je zelf na bootsen 2 ventilatoren paken 1 doe je aan de ander zet je er tegen over en deze laatje uit als het goed is gaat je 2de fan ook draaien door de kracht van de eerste nu hebben ze de lucht vervangen voor vloeistof en wel zo geregeld dat er gigantische mee te remmen valt een beetje chauffeur rijd alleen maar met retarder en geen voetrem meer. in het echt kun je de retarder heel rustig zettten waardoor je wel af remt maar toch nog een aantal honderden meters door rolt maar zet je hem vol uit met een los trekkertje kan je de banden de verkeerde kant op laten draaien

zo sterk afremmen op de aandrijflijn dat regelt de computer tegenwoordig allemaal zelf dat dat niet gebeurt maar het is mogelijk.
Retarder doet ook niks op de cruisecontrol cruisecontrol is alleen constante snelheidhouden. je moet appart activeren je daalsnelheid dan zal je truck in het echt dus niet boven de 96km/h uit komen.
hier een filmpje van een Daf hier zit de retarder in de versnellingsbak en heet het intarder is wel wat technisch maar met een beetje fantasie en de engelse tekst.
https://www.youtube.com/watch?v=XPWL76Zex5w
Hier en afbeelding van de retarder hendel scania is tevens ook je schakelpook. keuze voor vooruit Neutraal en achteruit en nog aantal bijzaken.
Bij mijn weten rijden alleen touringcars met een telma rem zie het als een grote elektro motor om de aandrijfas heen wanneer deze geactiveerd wordt wordt hij magnetisch en wordt de aandrijfas afgeremt

afbeelding telma rem .
De motorrem is niks meer niks minder dan 1 klep in de uitlaat en wanneer je deze activeert gaat de klep dicht waardoor er druk in je cilinder komt en dit remt de motor af.
Meer is de motorrem niet stuk uitlaatpijp met een klep.
Een volvo in het echt heeft weer een donders goede motorrem deze werkt inderdaad met de kleppen in de cilinderkop deze gaan open/dicht als de bestuurder de motorrem bedient hierdoor gaat er Meer lucht in de cilinder en net voor de arbeidslag einde compressieslag gaat de uitlaatklep open hierdoor komt heel veel druk/krachten vrij de uitlaat in hier zit zelfde wat hier boven staat ook een klep in de uitlaat die blokkeert de uitlaatgasstroom. en daarom werkt de motorrem van volvo zo donders goed.
Net even ets 2 opgestart en naar de werkplaats gegaan en een versnellingsbak met retarder gemonteerd kijk even in je opties wat vertrager + en vertrager - is en ga even rijden zet je retarder op standje 0 er gebeurt niks, standje 1 hendel gaat ook omlaag hij remt iets, standje 2 remt nog harder, en veder hoe harder hij remt je kan dus mooi uitrollen en af remmen maar ook heel snel stoppen het klopt helemaal weer donders goed werk van scs software!!
Mischien als ik weer bij ons aan de zaak ben en maak een rondje met een auto met retarder is kijken of ik wat filmpjes kan maken.
Is snel getypt kan zijn dat het niet al te netjes omschreven staat.
al met al toch een lang verhaal geworden
